Što je analiza aktivnosti?
Rastavljanje aktivnosti na korake i komponente (senzoričke, motoričke, kognitivne, percepcijske, psihosocijalne) kako bi se utvrdilo koje vještine sama aktivnost zahtijeva i kojim vještinama klijent-pacijent raspolaže.
Ciljana aktivnost u radu s djecom je igra.
Što je senzorna integracija?
U posljednje vrijeme sve se veći broj roditelja susreće s pojmom senzorna integracija. Roditelji si postavljaju pitanje ima li to veze s njihovim djetetom.
Odgovor na to pitanje je da svako ljudsko biće prolazi proces senzorne integracije cijelo vrijeme svojeg života, a započinje ga još prije rođenja.
Senzorna integracija je neurobiološka aktivnost koja omogućava primanje i obradu osjetnih informacija koje u mozak pristižu iz različitih osjetila kojima doživljavamo svijet (vid, sluh, njuh, dodir, okus itd.), zatim se te informacije obrađuju i na njih možemo odgovoriti nekom aktivnošću.
Na primjer trčimo po igralištu, spotaknemo se i pri padu ogrebemo ruke i koljena. Dok smo trčali, u naš mozak je putem živčanih vlakana dolazilo mnoštvo osjetilnih informacija o raznim stvarima koje smo vidjeli, čuli, osjetili. Najbitnija informacija je da je naše brzo kretanje u jednom trenutku prekinuto i zahtijevala je brzi odgovor. Naš mozak primio je informaciju o naglom zaustavljanju, gubitku ravnoteže i opasnosti da udarimo glavom o pod pri padu, pa je poslao poruku rukama da se odmah ispruže prema naprijed. Dakle, primanje informacija iz naših osjetila, njihova interpretacija i pripremanje odgovora – to je senzorna integracija.
SUSTAVI OSJETILA:
1. VESTIBULARNI SUSTAV
Nosi informacije i daje podatke osobi o njenom položaju i kretanju u prostoru.
Vestibularni sustav omogućuje:
- orijentiranje u prostoru
- kontroliranje mišićne napetosti
- održavanje ravnoteže
- stabilizacija očiju u prostoru za vrijeme pokreta glavom
2. PROPRIOCEPTIVNI SUSTAV
Daje informacije o kretnjama zglobova i tijela, informacije o opsegu, snazi, trajanju, smjeru kretnji, položaju tijela ili dijelova tijela u prostoru i tonusu mišića.
Glavna zadaća omogućavanje kretnji i dobivanje povratne informacije o izvedenom pokretu. Zajedno s vestibularnim sustavom upravlja mišićnim tonusom, kontrola držanja tijela i stvaranje sheme tijela.
3. TAKTILNI SUSTAV
Reagira na dodir, pritisak, bol, temperaturu i vibraciju.
Daje informacije o mjestu, vremenu i izvoru nekog dodira, te veličini, sastavu i obliku predmeta.
Zadaća: prepoznavanje predmeta opipom, lokalizacija dodira, pridonosi razvoju sheme tijela, zaštitni i odbijajući sustav.
4. VIZUALNI SUSTAV
Izvor informacija o kretanju, uključen u motoričko planiranje i anticipaciju.
Povezan s vestibularnim sustavom za kontroliranje ravnoteže.
5. AUDITIVNI SUSTAV
Zadaća: preobrazba zvučnih podražaja u osjetnu percepciju.
Funkcionalno značenje :
- nesvjesno slušanje
- svjesno slušanje
- pridonosi orijentiranju u prostoru
- razvoj govora
- pažnja, koncentracija i razina podražljivosti.
6. OLFAKTORNI I GUSTATORNI SUSTAV
ZNAKOVI KOJI UKAZUJU NA PROBLEME SA SENZORNOM INTEGRACIJOM
- Prekomjerna ili nedovoljna osjetljivost na dodir, zvuk, prizor, pokrete, okuse ili mirise.
- Problemi s pažnjom i samokontrolom: buka iz pozadine ili vizualni podražaji ga ometaju, razdražljivost, teško se smiruje.
- Isključivanje i/ili povlačenje u sebe.
- Socijalno emocionalne teškoće.
- Problemi s ravnotežom, kretanjem, komunikacijom i govorom, motoričkim planiranjem.
TERAPIJA SI kroz igru
U terapiju senzorne integracije uključena su djeca s disfunkcijama i teškoćama senzorne integracije, samoregulacije, poremećaja mišićnog tonusa, teškoćama u finoj i gruboj motorici, poremećaja motoričkog planiranja, slabe organizacije ponašanja, poremećaj percepcije, poremećaj uzbuđenosti, poremećaj budnosti i otežanog igranja.
Senzorno integracijska disfunkcija kao neurološki poremećaj može se pojaviti kao samostalna teškoća ili može biti obilježena određenim stanjem, sindromom ili bolesti u slučajevima nedovoljne zrelosti živčanog sustava zbog prijevremenog rođenja, kod djeca s teškoćama u motoričkom razvoju, kod cerebralne paralize, djece s autističnim spektrom, djece s oštećenjem vida, djece s poremećajem pažnje (ADHD), djece s teškoćama u jeziku i govoru, učenju, djece s oštećenjem sluha, djece s intelektualnim teškoćama i dr.
Terapija senzorne integracije dokazano poboljšava kvalitetu prilagođavajućeg ponašanja djeteta i omogućuju mu primjerene reakcije na zahtjeve okoline.
Kako možemo pomoći?
Terapija se odvija u SI prostoriji koja mora imati sve sprave koje potiču sve senzorne sustave. Dijete kroz igru sudjeluje u terapiji, koristeći senzo-motorne vještine kako bi ostvarili interakciju s okolinom koja je specijalno dizajniran da stimulira senzorne doživljaje.
Oprema se sastoji od:
- Suspenzije-ljuljačke
- Strunjače, jastuci
- Terapijske lopte, taktilne lopte, podmetači
- Oprema za penjanje, spuštanje (tobogan)
- Vibracijske igračke
- Igračke za oralnu stimulaciju
SI oprema pomaže:
Antigravitacijski pokret, pokreti s opterećenjem, linearni i rotacijski pokreti, taktilni feedback..DOK SE DIJETE IGRA!!!
CILJ I SVRHA SI TERAPIJE kroz igru
Poboljšanje sposobnosti djeteta za interakciju s objektima u prostoru u:
- Povećanje trajanja reakcije prilagodbe na senzorički podražaj
- Razvijanje reakcija prilagodbe
- Povećanje samopovjerenja i samopoštovanja
- Poboljšanje kognitivnih sposobnosti, stjecanje govornih sposobnosti, podizanje kvalitete školskih postignuća
- Razvijanje osobnih i socijalnih sposobnosti